Bismillahirahmanirahimm
Assalamualaikum semua , pada minggu ini saya mempelajari macam mana hendak menggunakan teknik Mail Merge di Microsoft Word . Baiklah ayuh mulakan ! hewhewhew
Assalamualaikum semua , pada minggu ini saya mempelajari macam mana hendak menggunakan teknik Mail Merge di Microsoft Word . Baiklah ayuh mulakan ! hewhewhew
- mula mula bentuk satu sijil pada microsoft word , mengikut kreativiti saya . dua jenis sijil yang perlu di buat iaitu sijil penyertaan dan sijil penghargaan . dan didalam nya terdapat:
nama program
nama sekolah
tarikh program
tempat program
anjuran
nama pelajar sekolah
nombor kad pengenalan pelajar
tandatangan pengetua sekolah
- setelah selesai menaip semua maklumat yang perlu ada , saya meneruskan dengan menekan mailings , dan start mail merge .
- selepas itu , klik pada step by step mail merge
- step 1 :select document type , ambil letters
- step 2 : starting document , use the current document
- step 3 : select recipients , type a new list and create .
baiklah ! disini lah bermulanye segalenye *eicehh
akan ada pop-up yang tertulis new address list . kat sini la kene isi dua jenis sijil itu , dan lima pelajar sekolah . lima orang utk setiap sijil , jadi kesemuanya haruslah menjadi 10 sijil .
kite boleh customize columns , untuk membuang list yang kita tidak perlu , disini kami hanya memerlukan tiga jenis iaitu , title , name and no kad pengenalan .
setelah mengisi semua lima jenis sijil penyertaan dan sijil penghargaan , klik pada butang ok :) data base itu wajiblah disimpan terlebih dahulu .
- step 4 : highlight the merge field
- step 5 : address block
- step 6: insert merge field
selepas itu , boleh preview kite punye sijil sama ada menjadi atau tidak kite punye mail merge .
akhir sekali .. taaaadaa !
hewhewhew sekian terima kasih :))


No comments:
Post a Comment