Thursday, 12 March 2015

MAIL MERGE


Bismillahirahmanirahimm

Assalamualaikum semua , pada minggu ini saya mempelajari macam mana hendak menggunakan teknik Mail Merge di Microsoft Word . Baiklah ayuh mulakan ! hewhewhew


  • mula mula bentuk satu sijil pada microsoft word , mengikut kreativiti saya . dua jenis sijil yang perlu di buat iaitu sijil penyertaan dan sijil penghargaan . dan didalam nya terdapat: 
                                                                 jenis sijil
nama program
nama sekolah 
tarikh program
tempat program
anjuran
nama pelajar sekolah
nombor kad pengenalan pelajar
tandatangan pengetua sekolah

  • setelah selesai menaip semua maklumat yang perlu ada , saya meneruskan dengan menekan mailings , dan start mail merge .
  • selepas itu , klik pada step by step mail merge
  •  step 1 :select document type , ambil letters
  • step 2 : starting document , use the current document
  • step 3 : select recipients , type a new list and create . 
baiklah ! disini lah bermulanye segalenye *eicehh


akan ada pop-up yang tertulis new address list . kat sini la kene isi dua jenis sijil itu , dan lima pelajar sekolah . lima orang utk setiap sijil , jadi kesemuanya haruslah menjadi 10 sijil . 

kite boleh customize columns , untuk membuang list yang kita tidak perlu , disini kami hanya memerlukan tiga jenis iaitu , title , name and no kad pengenalan .

setelah mengisi semua lima jenis sijil penyertaan dan sijil penghargaan , klik pada butang ok :)  data base itu wajiblah disimpan terlebih dahulu . 



  • step 4 : highlight the merge field 
  • step 5 : address block
  • step 6: insert merge field 

selepas itu , boleh preview kite punye sijil sama ada menjadi atau tidak kite punye mail merge . 

akhir sekali .. taaaadaa ! 




hewhewhew sekian terima kasih :))

No comments:

Post a Comment